KÖPVILLKOR
Köpvillkor. Här får du svar på vad som gäller när du köper ett smycke i vår e-handel.
Allmänt
Personer under 18 år får inte ingå avtal med Nova Ur & Guld. Genom att göra en beställning på hemsidan lämnar du ett anbud till Nova Ur & Guld om att köpa de varor som du valt, på dessa villkor. Nova Ur & Guld förbehåller sig rätten att acceptera eller neka detta anbud. Vi rekommenderar att du sparar bekräftelsen på ditt köp som du får per mejl för att underlätta eventuella kontakter med vår kundservice.
Nova Ur & Guld reserverar sig för slutförsäljning samt eventuella skriv-, bild- eller systemfel på hemsidan, exempelvis felaktiga produktbeskrivningar eller tekniska specifikationer, fel i priser eller prisjusteringar samt felaktig information om lagersaldo. Vi förbehåller oss rätten att ändra information på hemsidan när som helst för att rätta eventuella fel. Om du har beställt en vara för vilken ett felaktigt pris har angetts så kommer vi att meddela dig detta och invänta ditt godkännande av det korrigerade priset innan vi fortsätter behandla din beställning. All bildinformation på klockor och smycken ska ses som illustrationer och det kan inte garanteras att dessa på ett korrekt sätt återger varans exakta utseende i fråga om exempelvis färg och funktioner.
Ångerrätt – 60 dagars öppet köp
Är du inte nöjd med något du beställt via vår webbshop har du 60 dagars ångerfrist efter det att du mottagit varan ( Detta gäller ej beställningsvaror, guld produkter eller produkter med egen gravering). Maila oss vid retur. Förpacka varan i sin tillhörande box och därefter i ett väl skyddande ytteremballage. Skicka även med de papper som du mottog tillsammans med varan. Alltså försäkringsfolder med kvitto och följesedeln från Klarna.
Returfrakt
För att göra det enkelt att returnera dina varor skickar vi alltid med en returfraktsedel i paketet. Om du använder den debiterar vi 49:- i returfrakt, vilket oftast är billigare och enklare än om du själv köper en egen frakt. Spara kvittot på inlämningen av din retur.
Om du inte har kvar returfraktsedeln kontaktar du oss för att få en ny.
Vår returadress är:
Stjärnurmakarna/ Klockkedjan D AB
Mörby centrum Plan 4
182 31 Danderyd
Återbetalning
Återbetalningen kommer att ske utan onödigt dröjsmål och i vilket fall som helst senast 14 dagar från den dag då vi fick ditt meddelande om att du ångrat köpet. Vi förbehåller oss dock rätten att avvakta återbetalningen tills vi fått tillbaka varan från dig eller tills du sänt in ett bevis på att du återsänt varan, beroende på vilket som inträffar först. Eventuella fraktkostnader återbetalas inte.
Har du valt att betala med faktura eller delbetalning kan du via klarna pausa din betalning genom att registrera din retur.
Vi rekommenderar att du laddar ner Klarnas App ”Smooth”. Där kan du enkelt hantera dina betalningar, returer eller påminnelser etc. Läs mer och ladda ner här.
Har du betalat med presentkort återbetalas motsvarande belopp till samma presentkort, exklusive eventuell returfrakt.
Returpolicy
Du har såklart möjlighet att prova alla våra produkter för att säkerställa att du är nöjd med ditt köp. Prova produkten med försiktighet och utan att bryta plomberingen! Nova Ur & Guld förbehåller sig rätten att ta ut ett värdeminskningsavdrag om vara har hanterats i större omfattning än vad som varit nödvändigt för att fastställa dess egenskaper och funktion.
Beställningsvaror, guld produkter och produkter med gravyr omfattas ej av returrätt eller ångerrätt.
Reklamation
Vi följer konsumentköplagen med 3 års reklamationsrätt. Felet måste anmälas till oss inom skälig tid, normalt sett 2 månader. Om en vara är felaktig eller felexpedierad, och du vill reklamera den, står vi för returfrakten. Nova Ur & Guld löser inte ut paket mot postförskott. Konsumenten skall ersättas för eventuella fraktkostnader samt andra kostnader som uppkommit i samband med reklamationen. Vid reklamation, kontakta oss via mail och beskriv ditt ärende. Vi kommer att skicka en returfraktsedel till dig som ska användas för att skicka in varan till oss. Används vår returfraktsedel ansvarar vi för ev. transportskador. Din reklamation kommer att hanteras och bedömas så snart vi mottagit varan.
Allmänna reklamationsnämnden
Vi följer Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer. Eventuell tvist ska lösas av antingen Allmänna reklamationsnämnden (ARN) i Sverige eller European Commission Online Dispute Resolution (EU ODR).
Vid eventuellt tvist kan du vända dig direkt till ARNs onlineplattform för att skapa ett ärende.
Allmänna Reklamationsnämnden: https://arn.se/ Box 174 101 23 Stockholm
EU ODR: https://www.ec.europa.eu/odr
Betalningsalternativ
Korttransaktioner som sker med Klarna skyddas med hjälp av 3D-secure
Alla priser anges i svenska kronor inklusive moms. Vi samarbetar med Klarna och använder deras Checkout-lösning på webbshopen. Den samlar Klarnas betalningsmetoder Betala direkt, Betala senare och Dela upp i en lösning. Observera att det inte går att blanda olika typer av betalningsalternativ. Vi följer PUL (personuppgiftslagen). De personuppgifter som lämnas på denna webbplats används endast till att genomföra och följa upp köp, samt besvara de förfrågningar som gjorts. Vid köp av klocka eller smycke lämnas uppgifterna vidare till Eurostar AB för tecknande av försäkring till varan.
Leverans och leveranstid
Varor som finns i lager skickas normalt inom 1-2 arbetsdagar.
Beställningsvaror skickas normalt inom 5-10 arbetsdagar.
Leveranstiden för varje klocka står utskriven på produktsidan. Vid beställning av fler varor med olika leveranstid gäller den längre leveranstiden. Varor som finns i lager kommer inte skickas i förtid utan ordern skickas i sin helhet när alla varor finns i lager. Om du ändå önskar att vi delar upp leveransen ber vi dig kontakta oss via mail. Eventuella fraktkostnader kan tillkomma.
Leverans sker endast inom Sverige med PostNord eller DHL till den adress som angivits vid beställning.
Vi rekommenderar att ladda ner appen Mina Paket för att spåra din försändelse.
Om leveranstiden inte skulle överensstämma med det som är angetts vid beställningen blir du kontaktad snarast möjligt med uppdaterad information. Vid leveransförseningar har du som kund rätt att häva köpet. Kring jul- och reasäsong är det större chans att varor säljer ut snabbare än vad som hinner registreras i vårt system och uppdateras mot sidan.
När du hämtar ut paketet hos ditt fraktombud bör du kontrollera att paketet är helt. Skulle försändelsen vara skadad är det enklast att anmäla det direkt där du hämtar ut paketet. Naturligtvis kan du även kontakta oss så hjälper vi dig. Mail: [email protected]
Outlösta paket
Vi debiterar 250kr för outlösta paket.
Klarnas betalningsvillkor
Kredittiden för fakturaköp via klarna är 30 dagar. Fakturan skickas i samband med leveransen och det tillkommer ingen extra fakturaavgift. Vid utebliven betalning tillkommer en påminnelseavgift med 60 kr. Även en dröjsmålsränta om 24,00 % plus gällande referensränta tillkommer. Sker ingen betalning därefter kan fordran därefter komma att överlämnas för inkassohantering där ytterligare inkassokostnader kan tillkomma. För vidare information gällande köp via Klarna läs deras fullständiga betalningsvillkor här.
Klarna uppfyller kraven för PCI DSS och innehar ett SSL-certifikat.
Personuppgifter och marknadsföring
För oss på Nova Ur & Guld är det viktigt att du känner dig trygg med hur vi hanterar dina personuppgifter och vi vill vara öppna och transparenta med vårt arbetssätt. Vi har därför en policy som definierar hur dina personuppgifter ska bearbetas och skyddas. Syftet med denna policy är att säkerställa att vi hanterar personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (General Data Protection Regulation – GDPR). Läs mer om vår integritetspolicy här.
Klockkedjan d AB, är personuppgiftsansvarig för behandling – en av de personuppgifter som du som kund lämnar till Nova Ur & Guld. Genom godkännande av dessa Köpvillkor samtycker du som kund till Nova Ur & Guld behandling av personuppgifter enligt denna punkt.
Nova Ur & Guld behandlar dels uppgifter som du som kund själv lämnar till Nova Ur & Guld, t.ex. kontaktinformation och personnummer, samt uppgifter som Stjärnurmakarna eller dess samarbetspartners samlar in från annat håll, t.ex. adressuppgifter och uppdaterad kontaktinformation samt köphistorik som registreras i samband med dina köp. I samband med ditt köp kontrollerar vi dina uppgifter mot folkbokföringsregistret.
Nova Ur & Guld kommer att behandla de personuppgifter som du som kund lämnar till Nova
Ur & Guld för att administrera din beställning och din leverans av varor. Dina personuppgifter kan även komma att användas för identifikation, administration samt för statistikändamål. Om du särskilt samtyckt till det kan dina uppgifter även komma att användas till direktmarknadsföring.
Nova Ur & Guld behandling kan även innebära samkörning med andra register och att dina personuppgifter överförs till andra bolag inom Stjärnurmakarna koncernen. Personuppgifter överförs även till våra samarbetspartners i syfte att administrera och underlätta ditt köp, såsom transportbolag och Klarna AB.
Du som registrerad har rätt att begära att få en bekräftelse från Nova Ur & Guld om Nova Ur & Guld behandlar personuppgifter som rör dig som registrerad, samt i sådant fall begära tillgång till personuppgifterna i form av ett s.k. registerutdrag.
Om du vill ha sådan information, eller vid frågor om behandlingen av personuppgifter vänligen kontakta Nova Ur & Guld på följande e-postadress [email protected] eller postadress Stjärnurmakarna / Klockkedjan D AB, Mörby Centrum plan 4, 182 31 Danderyd. Att: GDPR
Strategisk Synlighet med Hjälp av KPI Media
För att kunder enkelt ska hitta våra köpvillkor och förstå sina rättigheter, samarbetar vi med KPI Media – specialister inom SEO, SEM och datadriven marknadsföring. Genom deras optimeringsarbete ser vi till att viktig information om leverans, betalning, returer och garantier blir lättillgänglig i sökresultat och på vår webbplats.
Tack vare det här samarbetet kan både nya och återkommande kunder känna sig trygga genom hela köpprocessen – från första klick till leverans och eventuell efterservice.
Har du frågor om våra villkor eller behöver mer information? Kontakta oss gärna så hjälper vi dig vidare.
